Optimering

Ekspertens Tips til Optimering af dit Website – Før Du Starter

Før du går i gang med dit nye website - og det er, om du lige er startet som selvstændig eller allerede arbejder i en etableret virksomhed - så er der nogle vigtige ting, du skal overveje, når du planlægger udviklingen af dit website. Ordentlig planlægning af indholdet på dit website kan betyde forskellen på om det vil få 2 besøgende om dagen, eller om det vil få 500 eller måske 1.000 besøgende om dagen.

Er der ikke nogen besøgende på dit website ?
Bliver dit website ikke vist under de første søgeresultater på Google ?

Så se her, her får du 3 enkle tips til, hvad du skal gøre.

Følgende punter er de første ting søgemaskineoptimeringseksperter og -konsulenter vil gøre, og som de tager 1000-vis af kroner for. Den gode nyhed er, at du kan gøre det selv! I særdeleshed, hvis du f.eks. lige er startet som selvstændig, så har du muligvis den ekstra tid, der skal til, for at arbejde aktivt med dit website. Og det vil være en uvurderlig investering af din tid, for det vil give dig besøgende mange år fremover. Og samtidig vil det give dig en indsigt i dit produkt, som du muligvis ikke selv havde tænkt over tidligere, en indsigt, der vil gøre dig bedre udrustet til også at sælge dit produkt i andre situationer.

De 3 vigtigste ting, du skal gøre, når du åbner dit website.

1 Find dine 3 vigtigste søgeord

Under 20% af søgningerne på Google er på enkeltstående ord, så du skal ikke nødvendigvis koncentrere dig om enkeltstående ord, men også arbejde med flere ord i en sammenhæng. Dit udgangspunkt skal de ord du gerne vil findes på, eller som du har en idé om dine potentielle kunder søger på.

Opgave 1 – Find 3 primære søgeord og sammensæt dem med hver især med først 1 ekstra ord, hvilket bliver dine sekundære søgeord og herefter med 2 (eller flere) ord, der så bliver dine tertiære søgeord.

Under din søgen efter dine søgeord, skal du identificere det problem, du vil løse for dine kunder. Så hvis løsningen på problemet er “Planter der tåler skygge” så er der her tale om et enkelt søgeord, men som man kan sige ligger under det primære søgeord “Planter” – typisk vil dine kunder ikke søge på “kuglethuja”, for de ved ikke, at det muligvis er sådan en fætter, der skal til for at løse problemet.

Eksempel 1 – Vi kan f.eks. tage et primært søgeord: “Planter” og heraf kan man aflede “Grønne Planter” og “Planter der tåler skygge”. Som man kan se på skærmbillederne fra Google (13. juni 2008) bliver konkurrencen på søgeordene mindre, jo mere man præciserer sit søgeord. Planter giver 15,3 millioner resultater, Grønne Planter 759.000 resultater og Planter der Tåler Skygge 120.000. Og jo mindre konkurrencen er, desto bedre er muligheden for at komme frem på side 1 med søgeordet.

Bemærk: Da jeg startede denne guide med de 3 vigtigste ting du skal gøre, når du åbner dit website, havde jeg ikke nogen sider om planter indekseret – det er ikke mit område. Men for dette eksempels skyld, vil jeg med disse 3 ting forsøge at få mine eksempelsider om planter op på side 1 på Google inden 3 måneder, dvs. inden den 13. september 2008.

2 Begynd at blogge og kommentere andres blogs

Start allerede i dag med at oprette din egen blog og samtidig kommentere relevante steder (også gerne på engelske sites) og sørg for at din signatur linker til dit website med dine 2-3 vigtigste ord som link. F.eks. “Planter der tåler skygge”  – her er det vigtigt, at du har fundet ud af, hvilke ord du vil bruge som dine primære søgeord. Der er en række gratis muligheder for at åbne din egen blog – se siden Hvad er blog.

Prøv at gøre det til en vane at bruge en time/skrive et indlæg/kommentar på forskellige faglige fora hver dag. Og gem dine indlæg – det er godt “indhold” til dit eget website (og indhold er guld på nettet).

3 Vær generøs

Overvej om du kan skrive en guide, i dette eksempel kunne det være en ”planteguide” – f.eks. “De 10 Bedste Plantetips” eller noget i den stil. Det er vigtigt, at dine besøgende får noget af værdi, før de forlader siden. Du kan så vælge at få de besøgendes e-mail til gengæld, så kan du senere følge op med et nyhedsbrev…

Indryk dit site i flere søgemaskiner – når jeg åbner et nyt site lægger jeg det også altid ind på EntireWeb, der leverer data til en række mindre søgemaskiner. Det er hurtigt og let, og du får dermed hurtigt flere links ind til dit website. Gå til EntireWeb.

Leave a Reply